Sunday, May 29, 2011

Di Arizona, Orang Gemuk Didenda 50 Dolar Jika Tidak Berdiet


Arizona, AS-Pemerintahan di Arizona AS punya satu undang-undang terhadap orang gemuk yang malas berdiet. Orang gemuk yang punya masalah kesihatan wajib diet kalau tidak akan dikenakan denda 50 dolar AS.

Pemerintah Arizona punya alasan kenapa orang gemuk yang malas diet akan dikenakan denda. Hal ini kerana ukuran lingkar pinggang semakin berkembang yang tentu saja akan berpengaruh terhadap peningkatan kos anggaran yang terkait dengan masalah tersebut.

Peraturan ini diungkapkan oleh para pejabat dari Medicaid Arizona, iaitu suatu program yang menyediakan layanan kesihatan bagi masyarakat miskin di Amerika Syarikat. Pemerintah memaksakan denda tahunan sebesar 50 dolar AS bagi masyarakat yang menerima Medicaid tapi kelebihan berat badan dan tidak mahu mengikuti anjuran doktor untuk melakukan diet.

Selain itu perokok dan penderita diabetes yang mengabaikan nasihat medik dari dokter juga harus membayar denda tersebut. Tapi anak-ana
k dan orang yang kelebihan berat badan akibat keadaan medik tertentu akan dibebaskan dari denda ini.

Minoca Coury selaku assistant direktor program Medicaid Arizona mengungkapkan tujuan dari denda ini adalah untuk mengubah perilaku dengan menggunakan pendekatan. Cara ini juga diharapkan boleh mengurangi jumlah rokok yang dihisap. “Tidak dapat disangkal bahawa ada hubungan antara obesiti dan meningkatnya bi
aya kesihatan di- Amerika. Kami terus mengeluh tentang meningkatnya biaya perawatan yang tidak terkendali,” ujar Coury, seperti dikutip dari BBCNews, Rabu (18/5/2011).



Coury mengatakan bagi masyarakat dengan kelebihan berat badan yang telah berhasil memenuhi target untuk menurunkan berat badannya akan dibuatkan video atau diberikan jenis insentif lainnya. Pemberlakuan sistem denda ini kerana Arizona memiliki proporsi tertinggi kedua dalam hal penerima Medicaid di AS dan suku daripada penghuninya diklasifikasikan sebagai obesiti. Salah satu masyarakat yang melakukan diet ketat ini adalah Kevin Woodman, sebelumnya ia memiliki berat badan 120 kg, tapi setelah melakukan diet ketat serta mengurangi karbohidrat selama 9 bulan kini berat badannya menjadi 73 kg.

Ahli kesihatan Lisa Johnson mengungkapkan bahwa denda 50 dolar AS saja mungkin tidak cukup untuk mengubah perilaku, tapi boleh membantu mendorong para doktor untuk membicarakan masalah berat badan dengan pesakitnya.

“Sebuah kajian di Harvard baru-baru ini mengungkapkan bahwa 61 peratus doktor tidak memiliki waktu untuk berbicara dengan pesakitnya mengenai berat badan, jadi denda ini mungkin boleh memiliki kesan yang lebih dramatis,” ungkap Johnson.

Meski begitu tidak semua orang menyetujui gagasan ini. Senator Kyrsten Sinema berfikir bahawa hal ini tidak adil, misalnya pada nenek yang terkena diabetes dan dikenakan denda. “Jika ingin menjimatkan perbelanjaan negara maka Medicaid harus diberlakukan untuk siapa saja, tapi tidak memilih orang dengan kelebihan berat badan dan perokok saja,” ujar Wes Benedict dari Parti Liberal

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More